På hvilke punkter adskiller High Performer sig på?

Kender du de personer som får alt til at se så let ud? De kan junglerne job(s), uddannelse og familie med både overskud og nærvær i hver kontekst og relation. De har nærmest et ¨magic touch¨, hvor alt hvad de rør ved vendes til en sikker succes. Disse kaldes for High Performers
Flere føler, at de arbejder hårdt, har travlt og gør hvad de kan for at levere. Det er dog de færreste som føler, at de får det optimale ud af deres indsats.  

I et af historiens største studier omkring High performance, har Brendon Burchard og hans team fra USA, undersøgt over 30.000 mennesker fra mere end 190 lande. Undersøgelsen er lavet for at kunne forstå hvad og hvordan disse personer har kunnet opnå en kontinuerlige succes. 
De fandt, at High performers ikke er født med ekstraordinære evner, en specifik type af personlighed eller bestemte fysiske egenskaber; High performer vokser gennem en stabil og kontinuerlig praksis, hvor der bevidst inkluderes træning i mestringen af visse vaner. 

Disse vaner er her samlet til seks overordnede vaner og er opdelt i to kategorier, de personlige og sociale, som overordnet kaldes: 

High Performance Habits

Personlige vaner

  • Søger klarhed: High performer har selvbevidsthed og et klart formål i livet.
  • Genererer energi: High performer har et positivt syn på livet og tager vare på både sin fysiske og mentale tilstand.
  • Øger nødvendigheden: High performer bruger indre og ydre forventninger til at forblive motiveret.

Sociale vaner

  • Øger produktiviteten: High performer undgå distraktioner og prioriterer smart ift. deadlines.
  • Udvikler indflydelse: High performer er anerkendende, givende, samt opmærksom og bevidste omkring hvad andre har brug for til at kunne lykkes.
  • Demonstrerer mod: High performer er ikke bange for at tage risici og er åbne omkring deres ambitioner.

En simpel øvelse kunne bestå af følgende:

At søge klarhed i sine sociale interaktioner. Dvs. gå ikke bare ind i en social interaktion på autopilot. Spørg dig selv på forhånd: Hvordan kan jeg være en god person i den kommende situation? Hvad vil den anden person forvente? Hvilken type af stemning og energi vil jeg oprette, og hvordan kan jeg handle for at nå det resultat? “

Hvis I har lyst til at vide mere, kan Brandons bog: “High Performance Habits: How Extraordinary People Become That Way.”, give en dybere forståelse af vanerne og indsigt i mulige redskaber til at skabe og træne disse vaner.

Hvis man vil opnå noget, må man tage ét skridt ad gangen og kende retningen. Ingen plan B, ingen helgarderinger, ingen illusioner om genveje, men masser af fejltagelser og fuck-ups!


(Arnold Schwarzenegger, CNN, artikel, 2 Januar, 2019)